Luksusliiketoiminta kasvaa maailmalla mutta Suomea vaivaa asenneongelma

Kristiina Palmgren

Tiesitkö, että Eurooppa on globaali johtaja high end- sekä luksustuotteissa? Euroopan markkinaosuus on 70 prosenttia koko luksuksen maailmanmarkkinoista. Mutta kuinka suuri on Suomen osuus siitä?

Aasialaiset ihailevat Euroopan elämäntyyliä, kulttuuriamme sekä ihania brändejä. Taidokkaiden brändien ensimmäiset asiakkaat ovat olleet eurooppalaisia kuningashuoneita. Korut, laukut, hajuvedet sekä muu koristautuminen on synnyttänyt Eurooppaan korkealaatuisen käsityötaidon. Tavarat kestävät äidiltä tyttärelle tai isältä pojalle.

Mutta, mutta… Suomen high end- ja luksusbrändit? Parhaat niistä taitavat löytyä meidän insinööriteollisuuden sisältä.

Kuluttajapuolen luksusbrändejä on Suomesta melko vähän markkinoitu.  Siinä on meidän valtava mahdollisuus.

 

Rättibisnestä ja ökyveneitä?

Väitän, että meillä on asenneongelma. Jos vaatimattomuutta ihannoivassa maassamme omistaa jotain kallista, se on varmasti ökytavaraa Keskustelemme suomalaisten kesken ökyveneistä ja –taloista .. ” niillä on sellainen ökyvene, tiedäthän” .. salaperäisesti vihjailevaan tyyliin?

Tällä hetkellä kehittyvissä maissa, muun muassa Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä on halua sekä tahtoa käyttää ja näyttää rahaa. Oma menestys näytetään rahalla ja tavaroilla.

Aliarvioiva asenteemme estää koko teollisuudenalan kehittymisen Suomessa. Olemme high end
-vaatteissa raaka-aineenviejiä. Italialaiset osaavat tehdä poromokasta vaatteita, jotka kelpaavat venäläiselle naiselle.

Miksi annamme rahojen valua Italiaan? Se on sitä “rättibisnestä” naisille, joiden aviomiehet tilaavat suomalaisia “ökyveneitä”. Ovatko asenteemme esteenä kokonaisen luksusklusterin kehittymiselle Suomessa?

Tänään Suomi on monen ulkomaisen luksusbrändin kauppakeskus. Pohjois-Esplanadi on muutaman vuoden kuluttua täynnä ihania laukku-, vaate- ja kenkäkauppoja, joista monet naiset ja miehet maailmalla unelmoivat. Haluammeko pitää ainoastaan ostoskeskuksen roolin vai myös itse luoda ja suunnitella luksustuotteita- ja palveluita?

 

Kristiina Palmgren
KM, MBA
Suomen Ekonomit Yrittäjätyöryhmän jäsen 2014-2015

Kirjoittaja on toinen osakas Greetings From Luxury Finland – Start Up yrityksessä. Yrityksen tavoitteena on kehittää suomalaisten yritysten tuotteiden sekä palveluiden jalostusastetta ja – arvoa luksusliiketoiminnassa.