Käytä mielikuvitusta ja näytä motivaatiosi työnhaussa sosiaalisessa mediassa

Samuli Mäkelä

Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sosiaalinen media kuuluu osaksi rekrytointi- ja työnhakuprosessia. Aktiiviset työnhakijat hyödyntävät eri kanavia oman viestinsä välittämiseen päättäjille, kun taas rekrytoijat tekevät ainakin jonkin verran taustatyötä ennen työnhakijan rekrytoimista.

Muutamien suurempien kyselyiden perusteella (mm. ACAS, 2013) jopa 80-90 prosenttia rekrytoijista tarkastaa tai aikoo tarkastaa tulevaisuudessa työnhakijoiden julkiset sosiaalisen median profiilit ennen päätöksen tekoa. Tälle ilmiölle ei ymmärrettävästi myöskään ole loppua näköpiirissä, koska miksi olisi?

Sosiaalisin median profiili voi kuitenkin kertoa henkilöstä hyvinkin paljon, jos tietää mitä on etsimässä ja osaa kiinnittää huomion oikeisiin asioihin. Tästä syystä jo pelkästään perinteisiä sähköpostihakemuksia varten on syytä miettiä, minkälaisen kuvan haluaa antaa mahdolliselle tulevalle työnantajalle.

Kulissit kuntoon ja todista motivaatio

Jotta oikeisiin asioihin on mahdollista keskittyä sosiaalisen median profiileissa, niin tulisi ensinnäkin ymmärtää mihin rekrytoijat kiinnittävät huomiota. Älä siis vielä poista kaikkia hauskoja kuviasi esimerkiksi viime juhannukselta, joita Facebookin kansioihin on ehkä kertynyt.

Työnantajat ja rekrytoijat eivät perusta valintaansa esimerkiksi sukupuolen, rodun, iän, seksuaalisen tai poliittisen suuntautumisen perusteella, jonka lisäksi myös lähes tehtävästä riippumatta myös hauskaa saa pitää vapaa-ajalla. Sen sijaan tärkeämpiä tekijöitä ovat esimerkiksi kommunikointitaidot, edustustaidot, asenne, oma-aloitteisuus ja osaaminen. Eli tuttuja asioita siis.

Kun pidät mielessäsi, että rekrytoijasi todennäköisesti vilkaisee julkisia profiileitasi ja satut olemaan aidosti kiinnostunut hakemastasi tehtävästä sekä omasta alastasi, niin hyviä juttuja tapahtuu jo itsestään. Kuitenkin on muutamia kikkoja, joihin voit lisäksi kiinnittää huomiota.

Voit tarkistaa esimerkiksi nämä asiat:

  • Päätä mitkä profiilit pidät julkisina
  • näytä kommunikointitaitosi (oikeinkirjoitus, viestien sisältö…)
  • todista motivaatio ja aktiivisuutesi alalla
  • tarkasta, että profiili ja CV vastaavat toisiaan
  • täytä LinkedIn-profiili huolellisesti
  • mieti mitä sanot vanhoista tai tulevista työnantajistasi
  • Googleta itseäsi välillä ja katso mitä löytyy.

Pahimpia mokia ovat liian radikaalit mielipiteet, jatkuva toisten mollaaminen tai yleinen asiattomuus, joiden perusteella rekrytoijalle voi tulla kuva, että tämä henkilö ei kykene yhteistyöhön kaikkien kanssa. Myös jatkuva väärinkirjoitus tai selvästi huonot kommunikointitaidot voivat olla ratkaisevassa roolissa, kun sopivaa henkilöä valitaan.

Ota tehot irti sosiaalisesta mediasta

Sen lisäksi, että julkiset Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram, Pinterest ja muut sosiaalisen median profiilit voivat kerätä kutsumattomia vierailijoita, niin voit hyödyntää niitä myös muuten työnhaussa.

Perinteisen sähköpostispämmin ja ansioluettelon lisäksi voit tehdä halutessasi pieniluontoisen mainoskampanjan, videon, diashown, visuaalisen esitelmän taidoistasi tai vaikkapa osallistua keskusteluihin, joita päättäjät lukevat.

Muutamia käytännön some-vinkkejä:

  • Jos mahdollista, hae työpaikkaa LinkedIn:ssä
  • seuraa yrityksen johtoa sosiaalisissa medioissa
  • osallista samoihin keskusteluihin päättäjien kanssa
  • tee visuaalinen presentaatio CV:stä
  • tee esittelyvideo itsestäsi
  • jos teet Facebook-kampanjan, niin voit kohdistaa sen sähköpostiosoitteen perusteella
  • LinkedIn-mainoksen kohdistat yrityksen nimen ja tittelin perusteella
  • ota mielikuvitus mukaan materiaalin teossa.

Kannattaa muistaa, että hakiessasi julkista työpaikkaa sähköpostilla, joudut kilpailemaan pahimmillaan jopa tuhansien muiden kanssa. Hyödyntämällä myös muita kanavia ja tekniikoita, parannat mahdollisuuksiasi erottautua massasta eduksesi. Keinoja on monia ja todellisuudessa ainoa rajoittava tekijä on mielikuvitus ja motivaatio.

 

Samuli Mäkelä
Kirjoittaja on digimarkkinoija ja yrittäjä, joka on kiinnostunut verkkonäkyvyyteen liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Lisäksi hän on yksi hakukoneoptimointi- ja markkinointipalveluja tarjoavan SEOSEON LTD:n perustajista.

***

Ekonomien webinaaritallenteissa on mm. Twitterin hyödyntämisestä työnhaussa ja oheistusta LinkedIn-profiilin rakentamiseen. Webinaarit ovat jäsenpalvelussa (vaatii kirjautumisen.