Treenaa mielesi innostumaan!

”Elämä on paljon yksinkertaisempaa kuin mihin meidät on opetettu uskomaan.” elehtii kohta 60 vuotta täyttävä energiaa pursuava Joseph McClendon H(appiness)-Factor seminaarissa. 1881 vuoden sanomalehdessä kirjoitettiin samoja negatiivisia asioita talousnäkymistä kuin nyt. Sen jälkeen tuli taas hyvä aika. Näetkö tässä toistuvaa mallia?

”GROOVE IT!” yhteisdiskotanssia. ”I FREAKING ROCK!!!!” huudettiin tasaisin väliajoin. Hersyteltiin asioilla, jotka innostavat. Halauksia sateli joka suunnalta. Joka tunti noustiin ylös ja annettiin myös kehon innostua. Yliampuvaako? Ehkä vähän, mutta niin vain kävi, että seminaarin jälkeen oli kevyen mukava olo, itsetunto koholla, tulevaisuus mahdollisuuksia täynnä. Tunteet tarttuvat.

Mihin keskityt, se lisääntyy. Myös positiivinen ajattelutapa. Sitä todellakin voi treenata, sillä kaikesta, mitä toistat, tulee tapa. Jos vielä toistat ja harjoittelet jotain nautinnolla, opit uuden kyvyn tai tavan nopeammin ja se juurtuu sinussa syvemmälle.

 

Mitä haluat lisätä?

Tässä polku kohti innostavan positiivista nykyhetkeä ja tulevaisuutta:

MITÄ HALUAT?
Keskity kysymykseen rauhassa ja ole rehellinen. Mitä sinä itse ihan oikeasti haluat? Jos haluat rahaa, kysy vielä, mitä se raha sinulle antaa? Vapauden tunteen? Turvallisuuden tunteen?

Positiivinen, innostava, ”kohti jotakin” –tavoite auttaa aivojasi keskittymään oikeaan kohteeseen. Haluatko pois nykyisestä työpaikasta? Mitä haluat sen tilalle? Tiimin, jossa arvostetaan toisen työtä? Mitä se sinulle antaa? Merkityksellisyyden tunteen?

Kun saat selville, mitä todella haluat, mikä sinua todella ajaa eteenpäin ja innostaa, silloin on myös helpompi priorisoida ja keskittyä juuri tämän sinulle tärkeän tavoitteen saavuttamiseen. Tiedät, miksi kaikki työ, jonka tavoitteesi eteen teet, on kaiken sen vaivan arvoista.

MITEN SAAT SEN?

Kun olet selkiyttänyt itsellesi, mitä kohti haluat mennä, elävöitä tavoitteesi. Kuvittele mielessäsi, millaista se on, kun se on toteutunut? Konkretisoi sitä leikkaamalla vaikka lehdestä tavoitettasi symboloivia kuvia. Liittykö siihen ääniä? Tuoksuja, makuja? Mikä musiikkikappale voisi kuvailla sitä? Missä se tuntuu kehossasi? Mikä kehollinen liike tai ele siihen liittyy? Leveä hymy? Suora ryhti? Tuuletus?

Kun käytät kaikkia aistejasi, mieltäsi ja kehoasi, koko hermojärjestelmäsi on mukana tavoitteen saavuttamisessa. Juurrutat innostavan visiosi mielesi lisäksi kehoosi.

MITÄ KYKYJÄ SINULLA JO ON TEHDÄKSESI SIITÄ TOTTA?

Kenties tiedonhankintakykyjä? Sitkeyttä?

MITÄ KYKYJÄ TARVITSET VIELÄ LISÄÄ TEHDÄKSESI SIITÄ TOTTA?

Kenties rohkeutta? Luottamusta? Muistele eri tilanteita elämäsi eri osa-alueilta. Milloin sinulla on ollut tätä ominaisuutta? Olet varmasti jossain kohtaa elämääsi ollut rohkea. Millaista se oli? Muistele sitä tunnetta ja siirrä se tunne tai asenne tavoitteesi saavuttamiseen.

Muistuta näistä kaikista kyvyistä itseäsi joka päivä monta kertaa. Puhu, tsemppaa ja kehu itseäsi, vaikka se tuntuisi aluksi falskiltakin. Tässä Jessican esimerkki.

 

Askeleet lähemmäksi tavoitetta

KUKA SINUA AUTTAA?

Hakeudu tavoitettasi tukevien ihmisten seuraan. Osallistu samanhenkisten ihmisten kanssa innostavaan seminaariin. Etsi itsellesi mentori tai coach, joka tsemppaa sinua. Haastattele henkilöitä, jotka ovat jo saavuttaneet samankaltaista, mitä haluat. Miten he ovat sen tehneet?

TOISTA. TOISTA. TOISTA.

Muistuta itseäsi tasaisin väliajoin tästä innostavasta tavoitteesta, erityisesti niinä hetkinä, kun luottamus siihen uhkaa romuttua. Jos haluat olla erityisen systemaattinen, alussa voit vaikka asettaa kännykkään muistutuksen aina kahden tunnin päähän 10 päivän ajan aamusta iltaan. Palaa tavoitteeseesi, kuuntele tsemppikappaleesi, tsemppaa itseäsi omin sanoin, liikuta kehoasi. Kehu itseäsi joka kerta ja taputa olalle. Onnistuit taas.

KUKA OLET VIIDEN VUODEN PÄÄSTÄ? OLE SITÄ JO NYT.

Taija Kääriäinen
Asiantuntija, SEFEn urapalvelut